'Tandemlezen' 2de en 6de leerjaar

'Tandemlezen' in het 2de en 6de leerjaar

Sinds enkele weken lezen we 2 keer per week met iemand van het tweede leerjaar. Hoe gaat dit precies in zijn werk ?

Iedere dinsdag en vrijdag van de week komen we gedurende 25 minuten samen om te lezen. Alle kinderen van onze klas, aangevuld met enkele leerlingen van het 5de leerjaar, zijn 'peter' of 'meter' over een kind uit het 2de leerjaar. Op die manier vormen we een tandem. Van hun juf of meester krijgen de kinderen van het 2de leerjaar een boekje mee op hun niveau om in te lezen.

 

Op een blad papier vullen we eerst de titel van het boek en de auteur in. Daarna vragen we aan de kindjes wat ze denken waarover het verhaal zal gaan. Ze vertellen er kort over. Dan beginnen we te lezen. Elk om de beurt lezen we een stukje uit het boek hardop. Indien een fout gelezen wordt, vragen we de zin eens opnieuw te lezen. We moedigen iedereen ook goed aan. Als het boekje uit is, halen we een ander boekje of wordt er onderling geruild.

Als het tijd is en we moeten stoppen, dan vullen we op het blad in tot waar we gelezen hebben en duiden we aan of schrijven we op hoe we het lezen vonden.

De juf en meester van het 2de leerjaar, maar ook onze meester Pedro (L6) vinden dat het heel goed gaat en dat iedereen flink zijn/haar best doet.

Om enkele foto's van het tandemlezen te bekijken, kan je surfen naar http://seppe.fotopic.net en klik je door naar 'tandemlezen'.