Nieuws uit L6

Oktober – november in L6

De voorbije 2 maanden hebben we heel wat geleerd en geoefend in onze klas. Er stonden ook verschillende activiteiten op het programma, o.a. groepswerken.

Tijdens het groepswerk over de wereldgodsdiensten stelden we in groepen een godsdienst voor. Op die manier leerden we andere godsdiensten beter kennen. Het christendom, de islam, het Jodendom en het hindoeïsme kwamen aan bod.


Website_L6_45

De ene groepsopdracht was amper achter de rug of een nieuwe opdracht kwam er al aan. Onze meester had een brief gekregen van een reisbureau met de vraag of de leerlingen van L6 uit Vlimmeren een wereldreis zouden kunnen samenstellen voor enkele reizigers. Dat zagen we (allemaal) wel zitten. Zo wilde de ene wereldreiziger beroemde bruggen zien, een andere wilde graag ongewone dieren leren kennen, nog een ander dan weer landschappen bewonderen, een vierde reiziger wilde graag mensen of kinderen uit andere culturen ontmoeten, een vijfde deelnemer aan deze reis wilde dan weer grote bouwwerken bezichtigen en een laatste persoon wilde alles over het tropische regenwoud van Brazilië (het Amazonewoud) te weten komen. We vonden het eigenlijk wel een heel leuke opdracht en elke groep stelde op een originele manier het eigen werk voor aan de hele klas. Super gewerkt, vond meester Pedro. Jullie zijn echte reisgidsen. Spijtig genoeg was de brief die we ontvangen hadden niet echt, maar … een spel. Toch hebben we er veel van opgestoken. Misschien wordt één van ons later wel een echte reisleider ?!


Website_L6_77  Website_L6_71

Als de bladeren van de bomen vallen, voelen de bomen dat de winter er aan komt. Tijdens de lessen muzische vorming gingen we creatief aan het werk met het maken van een herfststuk. Met een pot(je) of mandje, oase of klei, natuurlijke materialen uit de tuin en allerlei versieringen gingen we handig aan de slag. Niet zo maar wat takjes in het potje steken ! Neen, eerst bodembedekking, dan opbouw en verzorgde afwerking. De resultaten mochten gezien worden!


Website_L6_58

Op 16 november werd onze meester Pedro 50 jaar. Dit hebben we op school en in de klas gevierd met een versierde klas, gezang, cadeautjes, snoepjes en gebak, nog snoepjes, minder les, een film en … ’s avonds geen huiswerk ! Meester Pedro verschoot van de verrassingen die we voor hem hadden. Hij vond het een hele plezante dag. En tijdens de ‘Week van de friet’ trakteert meester Pedro ons nog met frietjes ! Hmmm …. Wanneer is het … ?


Website_L6_07   Website_L6_17

In november brachten vele grootouders een bezoek aan onze klas. Ze mochten meedoen tijdens de lesjes wiskunde, taal, Frans, W.O. of ict. We vonden het heel leuk en hebben soms goed gelachen. Onze grootouders kregen nog een zelfgemaakt geschenkje of herinnering mee naar huis. En voor één keer kregen ze ook huiswerk mee. Benieuwd wie het werk helemaal juist gemaakt heeft.

Website_L6_20 

Ondertussen hebben we ook …

… de ‘dag van de leerkracht’ en ‘knuffeldag’ gevierd,

… regelmatig bijeenkomsten gehad i.v.m. het jaarthema ‘Er zit een schat verborgen in je zelf!’. De figuren ‘Alsjeblieft-Dankjewel’ en ‘Hou Vast’ kwamen al aan de beurt met een spelnamiddag, activiteiten in de klas en liedjes zingen. Het lied(je) rond de figuur ‘Hou Vast’ vinden we echt heel mooi,

Website_L6_02 Website_L6_62 

… met enkele klasgenoten deelgenomen aan de buitenschoolse activiteiten ‘voetbal’,

… ons eerste rapport van dit schooljaar gekregen,

… voor de laatste keer in de oude refter gegeten. Voortaan eten we in de klas: leuk !

… de banken en stoelen van de refter verhuisd naar de barakken bij de (B)engeltjes,

… al een paar weken aan tandemlezen gedaan met de leerlingen van L2,


Website_L6_54

… ???


Dag iedereen,

hier wat nieuwsjes uit het 6de leerjaar.

We zitten met 27 leerlingen in één klas: dat zijn 18 meisjes en 9 jongens. Oh ja, en meester Pedro natuurlijk ook nog!
L6 is een toffe klas waarin goed gewerkt wordt, maar ook wel eens gebabbeld, gelachen en veel plezier gemaakt.
De eerste schooldagen en weken verliepen beter dan verwacht. Het klikte meteen tussen alle leerlingen onderling, maar ook met de meester.
Meester Pedro haalt soms wel eens een grapje uit en dat brengt ons dan wel aan 't lachen.

L6_10 L6_09

Tijdens het hoekenwerk krijgen we hulp van meester Leo (op dinsdag) en van zorgjuf Hilde V. L. (op vrijdag). De opdrachten van het hoekenwerk moeten we in groepjes, per twee of alleen tot een goed einde brengen. In 't begin vond meester Pedro dat er veel te veel gebabbeld werd en te weinig gewerkt, maar ondertussen is dat al fel verbeterd. Nu werken we heel goed tijdens het hoekenwerk.

We hebben ook al in de computerklas gewerkt, gesurft, gegoogled, ... .
We hebben enkele nieuwe sites ontdekt of gekregen om beter te leren leren en werken.
Onze voorlopige top 5 van website ziet er als volgt uit:
1) eMindMaps (spinschema's leren maken)
2) www.digitips.be (hier kan jij heel veel oefeningen vinden en maken)
3) Frans (om de woordenschat, werkwoorden, ... te oefenen/leren)
4) computermeester (hebben we nog niet veel gebruikt)
5) www.onlineklas.nl


Tijdens de veldloop behaalden we met onze klas 3 medailles en nog enkele mooie ereplaatsen.
Bij de meisjes won Valérie een zilveren medaille (2de plaats) en Aurélie de bronzen medaille (3de plaats).
Bij de jongens was het Ruben die de bronzen medaille (3de plaats) wist te behalen.

L6_42 L6_45

Dit schooljaar staat in het teken van 'Er zit een schat verborgen in jezelf!' Daar maken we in onze klas ook werk van door niet te pesten, samen te spelen, elkaar te helpen, geen ruzies te maken, ... .
Op de vraag 'Hoe maak ik vrienden?', antwoorden we zo:

Ik maak vrienden door …

… er mee te praten, er mee te spelen en er naar te luisteren. (Jany)
… door niet verlegen, maar wel vriendelijk te zijn. (Antje)
… door vriendelijk te zijn en mee te spelen. (Stefanie)
… door er mee te praten en te spelen. (Hannah)
… door te vragen om mee te spelen met een spelletje. (Aurélie)
…  ik maak vrienden door er mee te praten en naar te luisteren. (Julie)
...  door zelf vriendelijk en lief te zijn tegen de anderen, dan zijn de anderen tot meestal ook tegen mij. (Lotte)
… er hallo tegen te zeggen en mijn naam zeggen en vragen om mee te mogen spelen. (Renée)
… door er samen iets mee te doen. Als alles dan goed gaat, vraag ik om samen iets te gaan doen na school. (Laure)
… door er mee op te trekken en samen leuke dingen te doen. (Valérie)
… door er zelf naartoe te gaan. (Xena)
… door af te spreken om te ravotten, wees jezelf. (Wouter)
… er leuke dingen mee te doen: naar een pretpark gaan, naar de film, te bowlingen. (Ruben)
… er mee samen in de refter te gaan zitten. (Joppe)
… door er mee te spelen, mee te praten en leuke dingen te doen. ( Laura)
… lief te zijn , vriendelijk, plezier te maken en zorgzaam te zijn. (Shari)
… te vragen dat hij/zij mee komt spelen en dat ze in de refter bij ons aan tafel komt zitten. (Nikki)
… ik leer ze kennen met hun naam te vragen, samen te spelen, te mailen en zo voort. (Caro)
… door vragen hoe hij/zij heet , wat zijn/haar hobby’s zijn en dat ze met de rest en met mij komt spelen. Samen eten , goedemorgen zeggen , proberen meer vriendinnen te maken. (Nathalie )
… mekaar uit te nodigen om te komen spelen na school.( Vincent)
… er mee te spelen op de speelplaats of thuis. (Myrthe )
… als zij/hij hulp nodig heeft haar/hem helpen. (Jinthe)
… door vriendelijk te zijn en er mee te praten. (Jonas)
… door er zelf één te zijn. (meester Pedro)

untitled

Aurélie, Ruben, Nathalie en meester Pedro uit L6