Spreekbeurten in L6

Sinds enkele weken zijn we in L6 spreekbeurten aan het geven.

Toen de leerlingen deze opdracht opkregen, zagen er een aantal jongens en meisjes wel wat tegen op.

Een spreekbeurt geef je echter niet zo maar: een grondige voorbereiding is noodzakelijk. Al snel kwamen heel wat interessante onderwerpen op tafel: de koala, boogschieten, Shell Moerdijk, Parijs, de ijsvogel, de ruimte, ... .

Spreekbeurt_L6_02 Spreekbeurt_L6_35 Spreekbeurt_L6_42 Spreekbeurt_L6_52

We hebben eerst een plan opgemaakt van wat er nu precies van een spreekbeurt verwacht wordt. Het is wel degelijk de bedoeling dat we over het onderwerp spreken of vertellen, zonder daarom een tekst uit ons hoofd te leren.

Informatie, documentatie, boeken, materialen, ... verzamelen en dan gaan selecteren wat wel en niet kan gebruikt worden.

Een schema of overzicht maken is een volgende stap: wat willen we hoe en in welke volgorde aan de klas vertellen.

Een powervoorstelling is heel handig, maar we moeten er wel op letten dat we niet te veel tekst om af te lezen in deze voorstelling zetten. Daarom werken we zoveel met sleutelwoorden: woorden waarover we heel veel nuttige informatie/inhoud kunnen vertellen uit ons hoofd.

Ook de hulp van medeleerlingen bij de presentatie of het tonen van voorwerpen en andere materialen is toegelaten. Sommige leerlingen hebben zelfs hun out-fit aangepast aan het onderwerp: dat vindt meester Pedro wel tof ! En sommige leerlingen hebben op het einde nog een verrassing in petto; kei-tof !

Nog niet iedereen is op dit moment aan de beurt geweest, maar wil je foto's van onze spreekbeurten bekijken, surf dan naar het fotoboek van onze website en kijk bij spreekbeurten.

Spreekbeurt_L6_36

Groetjes uit L6